Bespreking jeugd en media:
Spangas is een programma dat veel items bij de kop pakt waar jongeren mee bezig zijn: homo's, pesten etc. Veroordeelt niet.
Kijktip: Secret (app)
Augmented reality
Definitie:
toegevoegde realiteit. Door de herkenningspunt-mogelijkheden van apparatuur via camera en microfoon, is het mogelijk om computer-gegenereerde beelden toe te voegen aan echte beelden. Deze worden dan geprojecteerd op echte beelden.
Geschiedenis:
1962 Sensorama. Een soort grote viewmaster. Nooit een succes want dit doe je in een eentje.
1970 brillen en helmen
1989 virtuele reality
1990 augmented reality. Bijvoorbeeld:
Layar: Nederlands succes
QR-code
Google glass: is voor commerciële markt afgeschaft. Niet voor de medische markt.
Smartwatch: worden al verboden bij examens.
Hololens. Nieuwe bril/helm vanaf Windows 10
Tijdlijn loopt via desktops, laptops, smartphones, tablets tot wearables ( accessoires). Dit laatste is een belangrijke ontwikkeling. Media worden "losgekoppeld" van ons bekende dragers.
Toepassingen:
Entertainment
commercie (IKEA / Flexa (app))
Techniek en defensie
GPS
Tijdschriften via qr codes
Marketing en reclame
Wat kunnen wij hiermee als MC vanuit educatie?
nieuwe dimensies aan bekende mediawijsheid thema's: privacy bijvoorbeeld
nadenken over de toepassingen binnen jouw werkveld.
Hoe voegen we AR toe aan de realiteit van educatie.
Als je oplet wat er allemaal mogelijk is, kan je hiermee je publiek verrassen.
Voor bieb leuk om te laten zien wat mogelijk is met boeken.
Wat behoor je te weten:
Wat is AR
Hoe wordt het toegepast
Welke educatieve mogelijkheden zijn er voor jouw doelgroep
Welke MW thema's worden nog belangrijker
Jouw visie op AR met betrekking tot je eigen werkveld.
WimVeen: wat is zijn theorie. Homo zappiens en homo sapiens. Is erg belangrijk. Staat in syllabus.
Sociale media (SM) : een inleiding
SM is de derde media revolutie: delen is het nieuwe zijn.
Er blijven ook mensen die niet willen of kunnen aansluiten. Is voor een deel ook oudere generatie.
Maar ook laaggeletterden.
SM zorgt ook voor verschuiving van macht. Retail bedrijven vallen om, etc. We zitten midden in een revolutie.
Vraag: welke nieuwe vaardigheden hebben jongeren en kinderen nodig die met media zijn opgegroeid?
Technische vaardigheden
Om kunnen gaan met sociale druk
Anticiperen (hoe ga je reageren)
Reflecteren op je eigen media gedrag
Filteren
Informatievaardigheden (bronnen checken; mening of feit?)
Offline kunnen zijn.
Naast de virtuele wereld ook ervaring hebben met de reële wereld.
Boodschappen kunnen interpreteren
Nadenken over hoe jouw boodschap overkomt
Mensen bekijken info op basis van beelden, minder op de tekst.
Samenwerken, overleggen
Leren presenteren
fantasie kunnen onderscheiden van realiteit
..
We moeten wel rekening houden met de ontwikkelingsfasen van kinderen. Scholen moeten hierop aansluiten. Zie ook boek Patty Valkenburg.
Zie ook onderstaande link over mediawijsheid-vaardigheden:
http://www.mediawijzer.net/wp-content/uploads/Competentieniveaus.pdf
Kijk ook eens naar de 21 st century skills:
Naast taal en rekenen en de kernvakken, zijn de competenties samenwerken, creativiteit, ict-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden van belang. Ook een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding komen van pas in de 21ste eeuw.
Participeren is de belangrijkste eigenschap van sociale media. Iedereen draagt bij aan het leerproces.
Wat zijn sociale media: online platformen waar gebruikers de inhoud verzorgen, zonder tussenkomst van professionele redactie. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.
SM zijn de platformen en niet de apparaten.
Welke SM gebruiken jouw doelgroepen?
Wat leveren SM voor gebruikers op?
Denk in voordelen. Vraag aan de kinderen in groepsgesprek.
Wat zijn de nadelen:
Sociale media stress
Infobesitas
Slaap problemen.
SM en relaties.
SM hoe pak ik dit aan?
Begin met je eigen organisatie. Moet wel bij je DNA passen. Als het niet bij je last, moet je er niet mee beginnen.
Stappen:
Analyse wat je exacte positie en hoe het landschap binnen jouw organisatie ervoor staat. Is basis voor je strategie proces.
Probleemstelling: wat is de aanleiding, aandachtspunt
Doelgroepen en doelstelling. Sociale media zijn een middel, geen doel.
Kanaalkeuze: welk medium ga je gebruiken
Go or no go moment: Als andere media je beter liggen, gebruik die dan.
Er is ook een opleiding sociale media professional.
Huiswerkopdracht: vragen bedenken voor groepsgesprek met ongeveer 3 personen over media. Leeftijd 6-16 jaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten