donderdag 22 januari 2015

sessie 3 Wifi-generatie en Cyberpesten

Nieuws bespreking:
We gaan vooral in op documentaire over Russian Today. Welke kleur heeft deze docu.
Interessant om te bekijken:
House of cards (over de rol van de media).
Rot op naar je eigen land. Echt of in scene gezet?
Programma Mindfuck: Voorbijgangers worden gevraagd naar huisdieren etc. illusionist "raadt" de antwoorden. Vergelijk: kinderen raden heel snel wachtwoorden.

Probeer niet te oordelen en blijft observeren.
Wat doen visies met jezelf? Ga je weerstand voelen voor standpunten?
Zorg dat kinderen kritisch kijken naar media. Bijvoorbeeld bij gescripte reality TV.

leestip: Submission van Houellebecq

Wifi generatie.
Wat moet je weten:
  • Technische ontwikkelingen 
  • Term wifi-generatie
  • Kenmerken wifi generatie
  • Gevolgen onderwijs/opvoeding
  • Eigen visie
  • ??
Laatste ontwikkelingen media:
  • Openbaar wifi netwerk; internet is overal beschikbaar
  • Wifi in de huishoudens bijna overal beschikbaar
  • Discussie over straling. Volg deze discussie, maar neem a.u.b. geen standpunt in. Is nog niets waterdicht aangetoond. Zie besloten deel website. Zie brochure Belgische overheid.
  • Iedereen is steeds jonger online. 2011 eerste mobiel met 11 jaar; in 2014 is dat 8 jaar.
  • Ouders kiezen ook voor mobiel om redenen van veiligheid en bereikbaarheid.
  • Aanbod smartphones steeds groter
  • Steeds snellere verbindingen: 4 G dus techniek drijft ook de markt op.
  • Mobiele smartwatch, etc. etc.
Belangrijk:
10 kenmerken van de wifi generatie.

Twee overwegingen bij de wifi-generatie:
  • Nieuwe digitale kloof
  • Regulering of filtering werkt niet meer. Bijvoorbeeld reclame tegenhouden voor bepaalde doelgroep. Denk ook aan uitzending gemist.
Mediawijsheid 2.0 is mensen leren om te stoppen en te reflecteren. Dat men zich bewust is van waar ze mee bezig zijn.

Cyberpesten:
Wat moet je kennen en kunnen:
  • Kennis van zaken hebben
  • Kunnen verwijzen
  • Om kunnen gaan met gevoeligheden
  • Boven de materie kunnen staan
  • Kennis van technologie, sociale media, wifi generatie
  • Jouw visie ontwikkelen. Kan ook een belangrijke examenvraag zijn.
Opdracht: We vullen de pestthermometer in. Woord homo vaakst gebruikt als scheldwoord.
Bitch kan een scheldwoord zijn; sommige toehoorders identificeren zich hiermee. Probeer geen vooroordeel te hebben.

Wat kan ook bij cyberpesten horen: maken van seksuele foto's en filmpjes. Als MC moet je kennis hebben van sexting, grooming, loverboys.
Grooming: online verleiden van kinderen door volwassenen. Strafbaar.
Sexting is niet strafbaar. Plaatjes erop zetten is niet strafbaar; doorsturen of verspreiden wel.
zie ook de politie-folder op het besloten deel van de website. Hier staan de feiten in. Dit is belangrijk.

Bekijk www.lookbook.nu  Een lookbook is een verzameling van foto’s samengesteld om te pronken met een model, een fotograaf, een stijl, of een kledinglijn. Ook een plek waar loverboys graag rondhangen.

Actuele thema's in Nederlands onderwijs:
  • Radicalisering (naar islam en naar extreem rechts)
  • Islamofobie. (moslimhaat)
  • Antisemitisme
  • Lhbt discriminatie (lesbo-homo-bi-transgender)
 Scholen moeten verplicht veiligheidsbeleid hebben. Is vaak vaag. Is vaak gericht op beheersen en niet op preventie. Zie besloten deel website. Kijk wat ministerie va OCW hierover zegt. Kijk ook naar wat PO en VO raad hierover zeggen.

Les-opdracht: op een VO-school ontstaat reuring over sexting foto's. Hoe ga je hiermee om?
biedt luisterend oor; oordeel niet; adviseer zo weinig mogelijk.
vraag: wat kan ik voor jullie betekenen?
vraag: hoe is het met het meisje?
niet meteen gaan handelen; komt uiteindelijk wel.
beluister het verhaal van meerdere kanten
waarheid krijg je niet boven tafel
Maakt het uit of je een man of een vouw bent? Kan. Vraag kun je ook voorleggen.
Laat kind zelf beslissen waar zij of hij naar toe gaat. Kan ook de conciƫrge zijn.
Je kunt niet altijd zwijgen; soms ook de plicht om hier iets mee te doen.

Wat is je rol als media coach?:
Verspreid de brochure share geen shit.
Organiseer leerlingen, ouders, onderwijs en ondersteunend personeel. Speelt dit bij ons?
Maak leerlingen (mede) verantwoordelijk
Ken het veiligheidsbeleid en update op sociale media
Handel
Geef het goede voorbeeld
Verwijs naar de juiste mensen in de juiste functies
Zorg voor educatie: mediawijsheid vb. door Rutgers stichting uit te nodigen.
Gebruik positieve peergroup pressure; tegengif bieden via sociale media. Maak samen een FB-pagina over het onderwerp.
tip: app Imovie. Dit is een eenvoudig videomontageprogramma.











Geen opmerkingen: