Mediawijsheid online: over jongeren en social media.
Definitie sociale netwerksites:
Een genetwerkt communicatieplatform waarop gebruikers
- Een uniek definieerbaar profiel hebben.
- Publiekelijk connecties zichtbaar zijn.
- Stromen van door gebruikers gegenereerde content kunnen raadplegen, produceren en ermee interageren.
Gebruik van sociaal netwerksites kan leiden tot het disinhibitie-effect:
Sommige mensen gedragen zich anders wanneer ze online communiceren. Dit uit zich in negatief gedrag. Een soort ontremmingseffect.
Verschillende kenmerken van internet dragen bij aan dit effect:
- Anonimiteit
- Onzichtbaarheid van de gesprekspartner
- Asynchroon karakter van de communicatie
- Online communicatie staat los van het gedrag uit de offline wereld.
Pag. 15_17 overzicht bekende sociale netwerksites.
Sociaal netwerksites worden gebruikt om contacten op te onderhouden.
Er is onderzoek gedaan in hoeverre sociaal netwerksites bijdragen aan de vorming van sociaal kapitaal. We onderscheiden twee soorten:
- Bridging social kapitaal: geschikt voor het verkrijgen van info door middel van zwakke banden met een grote kennissenkring.
- Bonding social kapital: voordelen van sterke, hechte banden met soortgelijke personen, zoals familie en goede vrienden.
Pag. 28-37 geeft tips voor verschillende tips voor begeleiding van jongeren op sociale netwerksites.
Definitie catfish:
Niet bestaande persoon op internet. Fictieve foto's worden geplaatst bij een profiel, met de bedoeling iemand bewust om de tuin te leiden.
Door internet zijn relaties veel eerder publiek. Voor de maker zelf, maar ook voor de omstanders. Belangrijke stap is nu: Facebook Official. Dan is het 'aan' op internet.
Internet biedt ook datingsites. Meestal voor 18+. Daarnaast ook dating apps: Tinder.
Sexting: het verzenden van seksueel expliciete beelden of tekstberichten door middel van mobiele telefoons of internet applicaties.
Via snapchat kunnen snelle beelden, al dan niet seksueel getint worden getoond. Blijven 10 seconden in beeld. Lijkt onschuldig, maar is toch lang genoeg om definief op internet te krijgen.
Voorbereidende fase van seksueel misbruik wordt 'grooming' genoemd. Doel is het verkrijgen van toegang tot het kind, het verkrijgen van bereidwilligheid van het kind en het in stand houden van geheimhouding om bekendwording van misbruik te voorkomen.
Definitie efebofiel: iemand die valt op pubers. Pubers zijn dan ook vaak slachtoffer van grooming.
Slachtoffers hebben vaak niet in de gaten dat het om grooming gaat. Ze beschouwen de band met de ander als een liefdesband.
Groomingproces vaak heel cyclisch: eerst wordt er een band opgebouwd met het slachtoffer, daarna probeert de groomer het onderwerp steeds weer op seksueel gebied te krijgen. Daarin gaat hij steeds een stapje verder. Stappen worden telkens herhaald.
Pagina 94 en verder: adviezen over grooming.
Misbruik melden via www.meldknop.nl
Definitie cyberpesten:
Pesten via de mobiele telefoon of via internet.
Verschil met klassiek pesten:
Hoe slachtoffers omgaan met cyberpesten, wordt ook wel 'coping' genoemd.
Cyberpesten is strafbaar.
Adviezen over cyberpesten vanaf pagina 122.
Effectieve aanpak tegen pesten: het KIVA programma. www.kivaschool.nl
Adviezen over cyberpesten vanaf pagina 122.
Hfdst. 6 Delen van je locatie op sociaalnetwerksites:
consumenten kunnen dankzij apps en gps steeds vaker gebruik maken van locatie gebaseerde diensten. Positie van het toestel bepaalt waar je bent en reclames kunnen hierop inspelen en je verleiden om gebruik te maken van (lokale) diensten.
Gevaarlijk? nog niet zo duidelijk. Er worden wat vage mitsen en maren genoemd, maar weinig wetenschappelijk onderbouwd.
Maar vanuit de gedachte "big brother is watching you" toch verstandig om voorzichtig mee om te gaan..
Enkele interessante pagina's:
Geofeedia.com: interessant detail: je kunt deze pagina alleen bekijken door gedetailleerde info prijs te geven over locatie etc. En dat wil je nou net niet..
Foursquare: is een web- en mobiele applicatie die geregistreerde gebruikers de mogelijkheid biedt om vrienden te updaten over hun locatie (venue). Wanneer gebruikers inchecken op locaties, verdienen zij hiermee punten. Gebruikers kunnen deze zogenaamde check ins delen met de wereld via Twitter, Facebook of een combinatie daarvan.
Hdst. 7 Reclame op sociaalnetwerksites en in games:
Sociaal netwerksites verkopen geen dienst aan gebruikers, maar verkopem gegevens op maat over gebruikers aan adverteerders. Niet de website, maar de advertentieruimte en de bijbehorende persoonlijke gegevens zijn het product van het bedrijf.
Reclame is ook gericht op jeugd en jongeren. Soms met de bedoeling om via een omweg de ouders te beïnvloeden. Kinderen kunnen druk uitoefenen op de ouders: kidfluence of pester power.
Social advertising: variant op "celebrity endorsement". Laatste maakt gebruik van bekende personen die een product verkopen. BijvoorCbeeld George Cloony voor Nespresso. Social advertising haalt jou of je vrienden over om producten leuk te vinden. Vervolgens worden deze namen gebruikt in de advertentie: NN vindt product X leuk.
Bedrijven hebben soms apps op sociaalnetwerksites. Hiermee kunnen gebruikers korting krijgen in ruil voor gegevens (NAW-gegevens, telefoonnummers, mailgegevens).
Games (bijvoorbeeld Candy Crush) zijn gratis, maar kennen extra punten toe waarvoor betaald moet worden.
Ingame advertising: in spelletjes worden namen van bestaande producten getoond.
Advergames: spellen worden rond een bepaald product ontwikkeld.
Jonge kinderen onder 10 herkennen niet dat het om reclame gaat.
Lees ook rapport "Pas op je portemonnee" op http://www.mijnkindonline.nl/publicaties/onderzoeksrapporten/pas-op-je-portemonnee
Gratis lespakket over reclame om bewustwording bij kinderen te verbeteren via:
http://www.mediarakkers.nl/index.php/basisschool/lesmateriaal
Het belang van een goede online reputatie:
Sociaalnetwerksites, blogs etc. zorgen voor presentatie aan de wereld. Gewild of ongewild laat je een digitaal spoor na. Let daarom op wat je post aan foto's en tekst. Denk ook aan je schrijfstijl (taalvaardigheid) op weblogs. En wat zeggen je vrienden over jou?
Soms zijn vriendschappen omstreden: de leraar die vrienden wordt met de leerling. Controleer of dit punt wordt besproken binnen het communicatieplan van de school. Gebruik evt. alternatief als Smartschool of Blackboard. Leraren kunnen ook "bedrijvenpagina" aanmaken bij FB. Leerlingen kunnen die "liken", maar worden geen vriend.
Leraren die vrienden worden met leerlingen hebben ook de plicht om leerlingen te helpen die in de knoei komen (vb. agressie).
Het wordt steeds belangrijker om te werken aan "online reputatie management":
Definitie catfish:
Niet bestaande persoon op internet. Fictieve foto's worden geplaatst bij een profiel, met de bedoeling iemand bewust om de tuin te leiden.
Door internet zijn relaties veel eerder publiek. Voor de maker zelf, maar ook voor de omstanders. Belangrijke stap is nu: Facebook Official. Dan is het 'aan' op internet.
Internet biedt ook datingsites. Meestal voor 18+. Daarnaast ook dating apps: Tinder.
Sexting: het verzenden van seksueel expliciete beelden of tekstberichten door middel van mobiele telefoons of internet applicaties.
Via snapchat kunnen snelle beelden, al dan niet seksueel getint worden getoond. Blijven 10 seconden in beeld. Lijkt onschuldig, maar is toch lang genoeg om definief op internet te krijgen.
Voorbereidende fase van seksueel misbruik wordt 'grooming' genoemd. Doel is het verkrijgen van toegang tot het kind, het verkrijgen van bereidwilligheid van het kind en het in stand houden van geheimhouding om bekendwording van misbruik te voorkomen.
Definitie efebofiel: iemand die valt op pubers. Pubers zijn dan ook vaak slachtoffer van grooming.
Slachtoffers hebben vaak niet in de gaten dat het om grooming gaat. Ze beschouwen de band met de ander als een liefdesband.
Groomingproces vaak heel cyclisch: eerst wordt er een band opgebouwd met het slachtoffer, daarna probeert de groomer het onderwerp steeds weer op seksueel gebied te krijgen. Daarin gaat hij steeds een stapje verder. Stappen worden telkens herhaald.
Pagina 94 en verder: adviezen over grooming.
Misbruik melden via www.meldknop.nl
Definitie cyberpesten:
Pesten via de mobiele telefoon of via internet.
Verschil met klassiek pesten:
- Anonimiteit
- Iedereen kan elkaar pesten
- Mogelijkheid om 24/7 te pesten
- Langdurige zichtbaarheid van het gedrag.
- Vele getuigen of omstanders.
- Moeilijk detecteerbaar en geen toezicht.
- Daders worden niet geconfronteerd met hun acties.
- Makkelijker om bewijsmateriaal te verzamelen.
Hoe slachtoffers omgaan met cyberpesten, wordt ook wel 'coping' genoemd.
Cyberpesten is strafbaar.
Adviezen over cyberpesten vanaf pagina 122.
Effectieve aanpak tegen pesten: het KIVA programma. www.kivaschool.nl
Adviezen over cyberpesten vanaf pagina 122.
Hfdst. 6 Delen van je locatie op sociaalnetwerksites:
consumenten kunnen dankzij apps en gps steeds vaker gebruik maken van locatie gebaseerde diensten. Positie van het toestel bepaalt waar je bent en reclames kunnen hierop inspelen en je verleiden om gebruik te maken van (lokale) diensten.
Gevaarlijk? nog niet zo duidelijk. Er worden wat vage mitsen en maren genoemd, maar weinig wetenschappelijk onderbouwd.
Maar vanuit de gedachte "big brother is watching you" toch verstandig om voorzichtig mee om te gaan..
Enkele interessante pagina's:
Geofeedia.com: interessant detail: je kunt deze pagina alleen bekijken door gedetailleerde info prijs te geven over locatie etc. En dat wil je nou net niet..
Foursquare: is een web- en mobiele applicatie die geregistreerde gebruikers de mogelijkheid biedt om vrienden te updaten over hun locatie (venue). Wanneer gebruikers inchecken op locaties, verdienen zij hiermee punten. Gebruikers kunnen deze zogenaamde check ins delen met de wereld via Twitter, Facebook of een combinatie daarvan.
Hdst. 7 Reclame op sociaalnetwerksites en in games:
Sociaal netwerksites verkopen geen dienst aan gebruikers, maar verkopem gegevens op maat over gebruikers aan adverteerders. Niet de website, maar de advertentieruimte en de bijbehorende persoonlijke gegevens zijn het product van het bedrijf.
Reclame is ook gericht op jeugd en jongeren. Soms met de bedoeling om via een omweg de ouders te beïnvloeden. Kinderen kunnen druk uitoefenen op de ouders: kidfluence of pester power.
Social advertising: variant op "celebrity endorsement". Laatste maakt gebruik van bekende personen die een product verkopen. BijvoorCbeeld George Cloony voor Nespresso. Social advertising haalt jou of je vrienden over om producten leuk te vinden. Vervolgens worden deze namen gebruikt in de advertentie: NN vindt product X leuk.
Bedrijven hebben soms apps op sociaalnetwerksites. Hiermee kunnen gebruikers korting krijgen in ruil voor gegevens (NAW-gegevens, telefoonnummers, mailgegevens).
Games (bijvoorbeeld Candy Crush) zijn gratis, maar kennen extra punten toe waarvoor betaald moet worden.
Ingame advertising: in spelletjes worden namen van bestaande producten getoond.
Advergames: spellen worden rond een bepaald product ontwikkeld.
Jonge kinderen onder 10 herkennen niet dat het om reclame gaat.
Lees ook rapport "Pas op je portemonnee" op http://www.mijnkindonline.nl/publicaties/onderzoeksrapporten/pas-op-je-portemonnee
Gratis lespakket over reclame om bewustwording bij kinderen te verbeteren via:
http://www.mediarakkers.nl/index.php/basisschool/lesmateriaal
Het belang van een goede online reputatie:
Sociaalnetwerksites, blogs etc. zorgen voor presentatie aan de wereld. Gewild of ongewild laat je een digitaal spoor na. Let daarom op wat je post aan foto's en tekst. Denk ook aan je schrijfstijl (taalvaardigheid) op weblogs. En wat zeggen je vrienden over jou?
Soms zijn vriendschappen omstreden: de leraar die vrienden wordt met de leerling. Controleer of dit punt wordt besproken binnen het communicatieplan van de school. Gebruik evt. alternatief als Smartschool of Blackboard. Leraren kunnen ook "bedrijvenpagina" aanmaken bij FB. Leerlingen kunnen die "liken", maar worden geen vriend.
Leraren die vrienden worden met leerlingen hebben ook de plicht om leerlingen te helpen die in de knoei komen (vb. agressie).
Het wordt steeds belangrijker om te werken aan "online reputatie management":
- zoek jezelf regelmatig op internet op op verschillende manieren.
- kijk hoe je online wordt weergegeven.
- verwijder (zo mogelijk) negatieve berichten. Benut ook de privacy-instellingen van de sociaal netwerk sites.
- vraag aan anderen om schadelijke informatie van jou te verwijderen of gebruik de rapporteer-knop of de blokkeerknop.
- vul de informatie aan met positieve content. Hierdoor sneeuwt evt. negatieve content ook onder. Je hoeft niet erg actief te zijn. Af en toe een interessante quote of verwijzing naar een artikel is genoeg. presenteer evt. scripties en projecten in PDF-formaat via Scribd of Isuu. Gebruik bij professionele accounts een e-mailadres dat je voornaam en naam bevat. Geen aliassen.
- blijf dit continueren.
Portretrecht:
wanneer iemand een foto van je wil gebruiken of openbaar maken, heeft deze toestemming nodig. Anders kun je publicatie verbieden. Uitzondering voor publieke personen in functie en voor foto's op openbare plekken van grote groepen.
Ook ouders moeten toestemming geven bij kinderen < 12 jaar.
Meer informatie ( websites en artikelen) uit deze gids is te vinden vanaf pagina 209 tot en met 219.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten