donderdag 15 januari 2015

sessie 2 sociale omgeving en media-opvoedstijlen / seksualisering van de meida

Nieuws bespreken 14.30-15.00 uur. Komt iedere keer terug.
Kijk naar de inhoud achter de berichten. Wat laten ze zien. Vergelijk ook met andere bronnen. Kijk bijv. eens naar Russian TV. Engelstalig.
Denk ook aan de verschillende invloedsfactoren: 
  1. professionele (keuzes gemaakt door de media producent), 
  2. sociaal culturele (omgeving bepaalt de kleur van het product) , 
  3. economische (invloed commercie), 
  4. politieke (verzuiling)
Sociale omgeving en mediaopvoedstijlen
Historie communicatie:
Rotsschilderingen
Troubadour
Etc.

Drie grote mediarevoluties:
  1. Internet; eigenlijk eerste media revolutie
  2. Mobiel internet
  3. Sociale media; leveren de gebruiker een platform; businessmodel is gegevens verzamelen
Oude media t.o.v.nieuwe media:
Meer bereik; aantal mensen die ontvangt is groter, maar ook meer leveranciers van content.
Belangrijk!
Oude media werd beheerd door bedrijven;
Nieuwe media wordt beheerd door consumenten.
Wij leveren het talent, de content, de productie, de verspreiding en de verkoop.
Media coaches gaan hier bewustzijn aan toevoegen.

Belangrijk: wie voedt onze kinderen op? Schema uit syllabus, module 3, pagina 12
Invloed thuis omgeving begint meteen af te nemen; dieptepunt bij 10 jaar..
Vanaf 18 neemt dit weer toe; volwassen kind neemt toch weer zaken over die ze thuis hebben geleerd.
Invloed schoolomgeving groeit, maar blijft daarna stabiel. Invloed is niet alleen de leraar, maar ook de sociale omgeving die samenvalt met de media omgeving.
Invloed mediaomgeving start bij baby TV en is op 10 matige leeftijd het grootste en blijft zo tot 16. Daarna neemt deze weer af. In die tijd ga je je afzetten van thuis. Waar wil je je mee associƫren?
Bron: IPM KidWise, 2006

Ga eens letten op de invloed van media op ouders en school. Wat is je visie?
Volwassenen raken poortwachtersfunctie kwijt, omdat alles mobiel gaat. Je kunt het niet meer controleren.
Opvoeding in het digitale tijdperk is moeilijk.
Ga demografische trends in de gaten houden:
Waar lopen ouders en gezinnen tegenaan in deze tijd:
  • Weinig tijd
  • Stress
  • Minder kinderen, meer aandacht
  • Meer een ouder gezinnen
  • Samengestelde gezinnen
  • Zelf verwezenlijking (maslov piramide)
  • Prestatiegericht.
Belangrijk:
Drie soorten ouders:
  1. autoritair; vanuit onzekerheid een hele strenge houding
  2. permissieve; vanuit onzekerheid een hele vrije houding
  3. autoritieve ouder: zekere ouders. Stellen regels en kunnen ook nog uitleggen waarom ze deze regels hebben.
De onzekere ouders moet ze als MC helpen met deze onzekerheid en niet regels voor hen gaan stellen. Maak een rondje: wat heeft u voor regels thuis? Zo gaan ze zelf nadenken en maken ze elkaar slimmer.
Wie is verantwoordelijk voor mediaopvoeding? School of thuis? Beiden.

Lesopdracht:
Welke rol kunnen ouders op zich nemen bij het MW maken van kinderen. Hoe ziet de praktijk eruit. Welke tips zou je ouders geven:
  • Open vizier
  • Niet wachten op conflicten
  • Niet controleren of stiekem mails checken.
  • Interesse tonen, zij zijn de deskundigen.
  • Jong beginnen.
  • Samen regels maken en uitleggen waarom die er zijn.
  • Voorbeeldgedrag.
  • Stel vragen
  • Niet te snel oordelen. Verdiepen in de positieve zaken van media.
  • Schakel hulp in, indien nodig.
  • Computer in zichtveld is achterhaald.
  • Durf kritisch te zijn over wat je ziet in de media.
  • Houd thuis een media week.
Seksualisering van de media:
Vroeger had je bandjes nu heb je bedrijven.
Je presenteert je hoe je dat wilt door middel van Photoshop etc. Alles is bewust zo in beeld gebracht.
voorbeelden: Lady Gaga, Justin Bieber
Verder heb je soaps, reality TV: Jersey Shore.is allemaal gecast. Jeugd heeft dit ook wel door. Kan ze niets schelen. Vraag het eens aan jongeren.
Sunny Bergman heeft tegenbeweging proberen neer te zetten met niet gefotoshopte beelden.

Wat doen media-beelden met jeugd? Positief en negatief. Ga er niet altijd van uit dat anderen hetzelfde media beeld hebben.
Ga met jongeren in gesprek over seks.Voordelen en nadelen. Hebben jongeren echt wel een mening over.

Opdracht (vingeroefening praktijk opdracht (examen)):
Een school wil seksuele voorlichting voor de kinderen van nu. Voor meisjes en voor jongens. De volgende uitspraak van een leerling staat centraal: Seksuele voorlichting is niet nodig. Er is nu internet. Jij bent de mediacoach: hoe geef je het vorm?

Goede verwijzingen:
Www.ppsi.nl werkt aan het bevorderen van sociale veiligheid in het onderwijs. veel info is gericht op vertrouwenspersonen. Biedt gratis informatieblad (download) over seksueel gedrag op de basisschool. over seksuele ontwikkeling van kinderen en wat te doen bij grensoverschrijdend gedrag. Met praktische suggesties. biedt ook informatieblad (download) over seksueel gedrag van leerlingen in het VO. Handreiking om seksueel gedrag op school bespreekbaar te maken, aan te pakken, te voorkomen.
Www.hoehetmoet.nl informatieve site over onderwerpen als pijpen, neuken, beffen, homosex. Veel jongeren zoeken informatie op internet en komen terecht op pornosites. Op die manier krijgen ze een verwrongen beeld van wat sex is.
Www.rutgerswpf.nl organisatie die zich internationaal bezighoudt met seksuele vorming van mensen tot 25 jaar.Materiaal is toegesneden op gewoonten en opvattingen van de verschillende culturen.Via het aanbod kom je terecht bij les- en spelmaterialen in BO: Week van de lentekriebels is een compleet project voor de hele school en is online te bekijken. Voor VO zijn er lespakketten Lang leve de liefde 
voor onderbouw en bovenbouw. Over lichamelijke veranderingen; waar ben je aan toe; grenzen stellen, veilig vrijen, relaties en seksuele diversiteit. Lespakketten zijn te bestellen.
Www.codenamefuture.nl/mooistechick  een voorlichtingsfilm over de ‘loverboy 2.0′. De film is bedoeld om jongeren voor te lichten over de werkwijze van loverboys; steeds vaker opereren zij via de sociale media.Bij deze film, gemaakt door IDTV, heeft Codename Future lesmateriaal ontwikkeld, waarmee scholen actief aan de slag kunnen
Stoploverboys.nu Site van de stichting met dezelfde naam. De stichting is er voor alle slachtoffers die te maken hebben (of) gehad met een ‘loverboy’. Dit houdt in dat niet alleen het slachtoffer zelf, maar ook de ouders en de naaste omgeving van het slachtoffer een beroep op ons kunnen doen
Www.seksuelevorming.nl Deze site zit ook als doorlink achter de site van Rutgerswpf. Hier vind je het lesmateriaal dat hierboven beschreven is.


Uitwerking opdracht:
Als een school bij mij komt met de vraag zoals in de opdracht is beschreven, weet ik nu dat ik terecht kan bij bovenstaande organisaties en websites. Als ik de term "seksuele voorlichting" googel, kom ik terecht bij veel van deze sites en kan zo een keuze maken uit verschillende lespakketten. Als achtergrondinformatie voor leraren verwijs ik naar ppsi.nl en de sites hoehetmoet.nl en stoploverboys.nu zal ik zeker ook doorspelen aan de jongeren.Wat ik ook belangrijk vind is het betrekken van ouders bij deze projecten, bijvoorbeeld door een ouderavond, mogelijk met een presentatie door de kinderen als intro. Meer iets voor het BO. Voor het VO zou ik ook een informatieavond voor ouders overwegen. Zij zitten ook vaak met vragen hoe ze hun kinderen goed kunnen begeleiden.

Opdracht: Individueel gesprek met 3 ouders over kind en media (6-16)
Aan de hand van vragen als:
  • Met die ouder praten over media
  • Welke rol die media hebben in het gezin
  • Regels?
  • Ervaringen?
  • Begin breed en wordt dan pas specifiek.
Achterliggende opdracht is gesprekstechniek: steeds een vraag stellen en de persoon steeds laten uitpraten. Wel hummen, actief luisteren. Laat zelfs een stilte vallen.
We zitten er niet als MC en als wetende. We zitten er alleen om te leren luisteren.
Antwoorden zijn niet zo belangrijk. Je kunt achteraf een notitie maken als je iets opvalt.

Gesprekken nu gaan plannen; uitvoering hoeft niet per se voor sessie 3.
Hoeft deze bespreken nu nog niet te voeren, maar je kunt ze wel gaan plannen.


Geen opmerkingen: