Er zijn nog een paar pagina's die ik weer eens nader wil bekijken:
www.mediawijsheidskaart.nl verwijst weer naar mediawijzer.net
www.medialessen.nl
mijnkindonline.nl
www.pegi.info.nl Ik leer dat deze pagina verwijst naar een leeftijdclassificeringssysteem voor games.
http://kinderconsument.wordpress.com komt op voor de jeugd in het media tijdperk.
www.mediarakkers.nl
Ik leer wat MOOC is: Massieve Online Open Course. dat spreekt voor zich. Een collega verwijst hier weleens naar. Heb meestal geen tijd om dan te gaan kijken..:-)
Nou dat was het wel voor nu. Nu eerst maar weer eens verder lezen.
Met mijn Kobo tablet heb ik nog een beetje ruzie, omdat deze niet de apps wil installeren die ik erop wil hebben. Kan ook geen handige snelkoppeling maken naar dit weblog. Balen..
Samenvatting eerste deel van het handboek.
Hoofdstuk 1 geeft in het kort het ontstaan van mediawijsheid weer. Via de Raad voor Cultuur, de brief van de ministers Plasterk en Rouwvoet naar een overheids standpunt t.a.v. media wijsheid.
In hoofdstuk 2 een kort overzicht van de verschillende manieren van online mediagebruik door kinderen. Inclusief voordelen en nadelen.
Hoofdstuk 3 gaat over mediawijsheid (MW) en burgerschapsvorming. Wie succesvol wil omgaan met MW moet leren omgaan met de drie domeinen van burgerschapsvorming:
-democratie
-participatie
-identiteit
Zie pag.22-27 voor meer uitleg.
Hoofdstuk 4 geeft een visie op mediawijsheid op school:
Het intensief begeleiden van kinderen bij het inzetten van media voor het eigen welzijn en persoonlijke ontwikkeling, als onderdeel van diens vorming tot volwaardig democratisch burger van de 21e eeuw.
Media wijze kinderen zouden een handtekening moeten kunnen zetten onder een Mediawijsheid Manifest aan het einde van hun schoolloopbaan. Op pag. 30 vind je een voorbeeld.
Definitie van MW:
MW is de kennis, houding en vaardigheden om op technisch bekwame, creatieve, analytische en reflectieve wijze met media om te gaan, voor het eigen welzijn en de persoonlijke ontwikkeling die nodig zijn om te kunnen functioneren als volwaardig democratisch burger in de 21e eeuw. Deze vier aspecten worden nader toegelicht op pag. 32-37.
De vier aspecten leveren een model waarmee je op school je eigen mediawijsheid doelen kunt formuleren. Dit model noemen we de mediawijsheidcirkel.
Deze cirkel is een richtinggevend model, niet een concreet lesplan.
MW kan op geschillen de manieren worden geïntegreerd in het onderwijs:
- Als apart vak
- Als onderdeel van burgerschapsvorming
- Als extra.
- start een werkgroep
- Ontwikkel een leerlijn
- Betrek leerlingen
- Maak docenten mediawijsheid
- Betrek de mediatheek
- Maak de mediathecaris tot media coach
- Stel gedragsregels op
- Zoek lesmateriaal: www.media lessen.nl
- Communiceer met ouders
- Maak de website mediawijs.
Tweede deel van handboek MW: praktische invulling van MW in onderwijs.
Houding en gedrag docent.
Iedere docent bo en vo is ook docent MW. Wat houdt dat in?
- Werk vanuit een open houding in relatie tot nieuwe media. Dring geen negatieve mening op.
- Probeer je in te leven in het perspectief van kinderen. Voor hen zijn nieuwe media niet nieuw, maat bestaand onderdeel van de wereld.
- Luister naar de ervaringen met media van kinderen. Oordeel niet te snel, laat ze zelf tot een mening komen..
- Stel goede, open vragen om kinderen te leren nadenken over nieuwe media.
- Ga uit van de persoonlijke ervaringen van kinderen als media gebruikers.
- Zorg voor een veilige sfeer in de groep.
Kennis en ervaring van de docent:
- Geef een nieuwe invulling aan je eigen leraarschap. Werk vanuit een (school brede) visie op MW. Aan welke eisen moet je eigen vak voldoen. Bepaal dit met behulp van de mediawijsheidscirkel. Kijk vervolgens wat dit betekent voor de competenties van een leraar.
- Ontwikkel gezamenlijk beleid voor online contact tussen leraar en leerling. Houd professionele grenzen in de gaten. Word geen vriend op FB..
- Gebruik kennis van kinderen. Stel open vragen.
- Leer sociaal media kennen en word leraar 2.0. Doe de cursus 23 dingen. Experimenteer met sociaal media. Ga op zoek naar lesmateriaal m.b.v. 2.0 toepassingen.
- Verdiep je in een aantal weblogs over media en onderwijs.
Didactische tips:
Thema's en lestips:
- Laat de kinderen discussiëren.
- Laat experimenteren met de nieuwe media.
- Laat presentaties voorbereiden.
- Ga samen gamen.
- Laat leerlingen filmpjes maken.
- Discussie er in groepjes.
- Werk met kijk opdrachten.
- Gebrek sociaal media bij je opdrachten.
- Gebruik reflectie-opdrachten.
- Ik en de ander online: verschillende deel thema's zijn privacy, Big Brother is watching you, online vriendschap, online pesten, seksualiteit, seks in de media, online flirten.
- Informatie vaardigheden: overzicht van bestaand materiaal is te vinden op www.maandvanhetvinden.nl , www.meestersipke.nl en www.wikikids.nl
- Democratie en participatie
- Het nieuws
- Commercie
- Games en virtuele werelden.
- Televisie en film
- Mobiele telefoon.
www.bof.nl komt op voor vrijheid en privacy op internet. Zij zorgen dat overheden slecht beleid terugdraaien en goed beleid invoeren.
Voorbeeld van een school met mediawijsheid beleid: Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle. Zij hebben mediawijsheid samengebracht in een apart vak Moderne Media.
Meer info over alle onderwerpen in boeken en sites vanaf pagina 101 tot en met 108.
Misschien interessant voor de bieb: www.medialessen.nl
Voorbeeld van een school met mediawijsheid beleid: Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle. Zij hebben mediawijsheid samengebracht in een apart vak Moderne Media.
Meer info over alle onderwerpen in boeken en sites vanaf pagina 101 tot en met 108.
Misschien interessant voor de bieb: www.medialessen.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten