woensdag 7 januari 2015

sessie 1 inhoud opleiding en belangrijke definities

Vandaag eerste sessie van cursus media coach. GemĂȘleerde groep van 32 deelnemers. 40% onderwijs, 30% bibliotheek en de rest uit jeugdzorg, jeugdhulpverlening, justitie en ook enkele zzp'ers.

Docenten: Bamber Delver (kinderconsument) en Liesbeth Hop (mediarakkers).
Zijn ook internationaal georganiseerd: www.medialiteracy.org

Inhoud cursus:
  • Kennisoverdracht
  • Vaardigheden
  • Media coach in de praktijk: overdracht naar collega's vb.

Sessies zijn bijeenkomsten; besprekingen via peergroup education. Tablet meenemen hoeft niet, mag wel.

Voor iedere les artikel over 'jeugd en media' meenemen en lezen; er iets over vertellen/samenvatten, bronnen weergeven (auteur/plaats van uitgave etc.)

Examen:
Toegepaste vragen die je uit de sessies haalt.
Beleidsplan (inleveren op examen)
Draaiboek (maak je tijdens examen)

Tijdens de opleiding besloten deel website www.mediaenmaatschappij.nl
Na het diploma toegang tot besloten deel www.nomc.nl

2x per jaar terugkomsessies:
Congres
Regionale terugkomdagen (Eindhoven)

NOMC heeft ook projecten:
Interessante links:
FB voor media coaches: mediawijsinbeeld.nl
Linkedin heeft ook opleiding media coach
It's up tot you: leuke filmpjes op YouTube
www.shakespeak.nl is een tool om via SMS vragen te laten beantwoorden door een publiek en meteen weer te geven via PPT.
wordle

Belangrijke informatie:
Definitie Wat is mediawijsheid (3x3 termen)
4 competentie niveaus MW:
  • Media bewustzijn: welke media gebruik je zelf (media dagboek)
  •  Media begrip: totstandkoming. Invloedsfactoren: professionele (keuzes gemaakt door de media producent), sociaal culturele (omgeving bepaalt de kleur van het product) , economische (invloed commercie), politieke (verzuiling)
  • Media attitude: wat vind ik ervan.
  • Media gedrag: alles wat je geleerd hebt, toepassen in je gedrag. Iedereen maakt nieuws; van consument naar producent: prosumer..
Kijk eens naar media met bovenstaande factoren in je achterhoofd. Voorbeeld Al jaheera= arabische wereld, maar info in het Engels. Waarom?

Opdracht sessie 2: analyse van wat collega's genoemd hebben bij de huiswerk opdracht.

Toekomstige opdrachten:
Individueel gesprek met 3 ouders over kind en media (6-16)
Groepsgesprek met 5-10 kinderen/jongeren

Geen opmerkingen: