Actualiteiten:
Behind my walls: over een facebook verslaafde. 2doc VPRO; kijken via uitzending gemist. Datum: 17-3-15.
App: Happening. Soort twitter met beelden. Gestart door paar jongeren. willen hiermee de markt op. Google kan hen overkopen!.
Coachingsvaardigheden: (geen examen-stof)
Wat maakt iemand tot een goede coach:
Luisteren, nadenken, doorvragen, samenvatten, goed inlevingsvermogen, actief luisteren, gesprekstechnieken, onbevooroordeeld zijn, kennis van zaken, goede voorbereiding, opschrijven, aantekeningen maken, of meteen na afloop, zelfvertrouwen geven, iemand serieus nemen, aansluiten bij de doelgroep, op de hoogte zijn van cijfers en feiten, uitdagen, zelfkennis, open en niet sturende vragen stellen,
Waar liggen de grenzen?
MediaCoach zit aan de rechterkant
Doorverwijzen indien nodig, maar blijf ze wel volgen totdat ze op een goede plek zitten.
Vb. Zoon verslaafd aan porno. Doorverwijzing naar ppsi.
Creëer een veilige omgeving waarin iemand zichzelf kan uiten. Neem iemand even apart. Privacy.
Luister, observeer, stel vragen, zoek naar de waarheid en verdiep je in zijn doelstellingen. Let op de motoriek van je tegenstander.
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt.
Non- verbaal luisteren:
Gezichtsuitdrukking
Oogcontact ( niet fixeren)
Lichaamstaal ( voorover)
Houdingsecho
Altijd vanuit jezelf praten:
Praat je in de jij- vorm, doe het dan met een vraagteken.
Verbaal luisteren:
Kleine aanmoedigingen
Vragen stellen:
Open vragen
Gesloten vragen
Doorvragen
Samenvatten
Gevoel reflecteren
Interpreteren
Word je bewust van zijn eigen doelstellingen,wensen en verwachtingen
Onderzoek routes naar mogelijke oplossing
Vertaal zijn wensen in mogelijke acties die leiden tot succes
Gedraag je volgens je eigen levensfilosofie en kijk op de wereld.
Wees een betrouwbare bron van aandacht, steun en interesse voor mensen die bij je aankloppen
BOB:
Beeldvorming
Oordeelsvorming
Besluitvorming
Beeldvorming:
Observeren, waarnemen
Bewustzijn over je eigen beeldvorming
Bedenk welke vragen het oproept
Formuleer de vragen die je kan stellen
Confronteren en checken.
Transmedia storytelling (geen examen-stof)
verhalen kunnen op verschillende manieren worden verteld: via muziek, web, mobiel, pc, print, games, film, TV, ..
Het nieuwe publiek bevindt zich niet langer op één plek en is niet gebonden aan tijd.
De verhalenverteller is een schrijver, een producer, een verhaalarchitect, een marketeer en een belevenisdeskundige.
In de oude wereld stonden film-boek-spel los van elkaar. Verhalen konden verschillend zijn.
In de nieuwe wereld grijpt alles in elkaar, sluit op elkaar aan, is samen één geheel. Bijvoorbeeld bij Harry Potter.
Waarom Transmedia Storytelling?
bereik jouw doelgroep in hun beleveniswereld.
hoe meeer betrokkenheid, hoe meer tevredenheid en affiniteit.
kwaliteit boodschap en onderwijs.
intrinsieke motivatie leerlingen.
geheim no.1:
story = key stickiness is wow-factor!
geheim no.2:
ontwikkel een story-world
geheim no.3:
ken de wereld van kinderen (en van jouw doelgroepen): thuis-school-media
geheim no.4:
luister naar de basisbehoefte van jouw publiek.
geheim no.5:
creëer onafhankelijke ingangen in jouw story-world.
geheim no.6:
activeer je publiek door hen te laten zoeken naar content
geheim no.7:
zet media in voor hun specifieke eigenschappen: social media, games, muziek.
geheim no.8:
nodig uit tot en waardeer "user generated storytelling": als je publiek eigen aanvullingen gaat maken op je story-world.
geheim no.9:
waardeer en werk samen met de partijen die het contact met het publiek bezitten.
geheim no.10:
verdiep of verbreed jouw publiek: als je doelgroep zich uitbreidt door je story-world; als meerdere groepen zich betrokken gaan voelen bij je story-world en er vervolgens weer hun eigen ding mee gaan doen.
examen:
kennen:
Homo zappiens
Wifi-generatie.
Niet alle rijtjes kunnen opdreunen, maar wel een beeld hebben over de groep die bedoeld wordt.
welke deskundigen moet je kennen:
Wim Veen
Patty Valkenburg.
lesstof:
"wat moet je kunnen en kennen"
"belangrijk"
1 definitie moet je kennen; verder geen rijtjes uit je kop knallen.
examen start om 14.30 uur
locatie; zaal boven; ieder eigen tafel met gesloten envelop.
90 minuten voor de theorie:
9 vragen; per vraag tijd aangegeven. Hoe meer tijd, des te meer gewicht.
toegepaste, open vragen. Antwoord in je eigen woorden. het gaat om jouw mediacoach-schap. Wat is jouw mening; wat is jouw aanpak.
30 minuten pauze.
16.30 activiteitenplan
paar situaties; kies er een uit; snel kiezen.
draaiboek (aandachtspunten krijg je; kunnen ook eigen punten zijn)
1-2 kantjes.
werken op eigen blaadjes mag: met naam en geboortedatum.
beleidsplan uiterlijk dag voor examen digitaal toesturen en één papieren versie inleveren op het examen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten