-presentatie HTC Vive virtual reality bril HTC http://androidworld.nl/nieuws/preview-htc-vive-virtual-reality-bril-geduchte-oculus-rift-concurrent/
-Dag tegen cyberpesten. Film Cyberbully en discussieprogramma op NPO3 3-3-2015. Wordt gevolgd door Week tegen cyberpesten. Bruikbare film in het vo, maar ook discutabel: nogal extreem en zelfdoding speelt een rol. Als je als mediacoach gaat verwijzen naar websites, verwijs dan naar de juiste sites, vb, meldknop.nl
-Mediapaspoort: Gebaseerd op hun gemeenschappelijke visie dat kinderen recht hebben op uitleg en educatie over de huidige gemedialiseerde en open samenleving zijn Ziggo en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij gestart met de ontwikkeling van het Nationaal Media Paspoort voor basisscholen. Naast het zwemdiploma en het verkeersdiploma bieden zij kinderen in groepen 7 en 8 een media paspoort, waarmee zij met veel plezier en ervaring nieuwe virtuele grenzen kunnen verkennen. Het Nationaal Media Paspoort zal voor volgend schooljaar 2014-2015 voor alle basisscholen aan worden geboden.
Bamber en Liesbeth hebben redactionele onafhankelijkheid. Vodafone doet verspreiding.
Vodafone, Ziggo etc. bieden info over mediawijsheid. Wat is het doel van deze bedrijven? Data verzamelen; maar ook: MVO maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen.
Online privacy; wat moet je kennen?
- Wat houdt het in?
- Wat zijn de dilemma's voor jouw doelgroep
- Weten hoe jouw doelgroepen denken en willen handelen
- Het thema op een coachen de wijze overbrengen
- Jouw visie
- Verschillende educatieve materialen kennen
- Kunnen doorverwijzen
Wat is privacy?
Ruim begrip: bescherming van persoonsgegevens / bescherming van eigen lichaam / bescherming van de eigen woning, etc.
Rapport over gegevens die online worden gezet: state of privacy report 2015. Te lezen via mail Bamber in mail-map Mediacoach. Geen examenstof:
- Zo'n 60% van de ondervraagde Nederlanders robeert zo min mogelijk online te zetten.
- een derde zegt weleens een valse naam te gebruiken om de privacy te beschermen.
- de angst voor een inbreuk op die privacy leidt er niet toe dat mensen de voorwaarden beter lezen als ze producten of diensten kopen.
- slechts 15% van de ondervraagde Nederlanders doen dat.
Facebook:
waar of niet waar: Als je je FB pagina privé laadt, weet je zeker dat jouw posts privé blijven.
niet waar: www.mijnonlineidentiteit.nl/privacy-instellingen-facebook-aaanpassen/
Als je bij FB een hekje gebruikt. Blijft dit dan privé? Nee. Hekje is een zoeklink op FB.
Whatsapp:
Die twee blauwe vinkjes na een bericht kun je eigenlijk niet uitzetten.
Ja hoor: www.mijnonlineidentiteit.nl/blauwe-vinkjes-whatsapp-uitzetten/
Snapchat:
de opkomst van Snapchat -waar verstuurde foto's na een paar seconden automatisch worden gewist- wijst op het belang dat jongeren hechten aan privacy.
discutabel: www.kennisnet.nl/themas/privacy-en-internet/laatste-berichten/tieners-vinden-online-privacy-belangrijker-dan-gedacht/
Messenger:
alleen FB vrienden kunnen me via Messenger bereiken.
niet waar: www.facebook.com/help/151024075021791
Instagram:
Mijn foto's zijn van mij.
niet waar: http://www.livewallconcepts.nl/blog/social-commerce-en-de-sociale-omgeving
De site www.mijnonlineidentiteit.nl moet je kennen. Niet bovenstaande antwoorden, maar je moet kunnen verwijzen.
Wetgeving:
- Europees verdrag Bescherming Rechten van de mens
- Gaat voor Nederlandse wetgeving
Wet bescherming persoonsgegevens
Www.cbpweb.nl
Consuwijzer.nl voor klachten en actie
Materiaal voor de MediaCoach: databaas
Ben jij je eigen database? Te vinden via besloten deel www.nomc.nl
Voor senioren: Klik en Tik. Aanrader.
Voor jongeren en jong- volwassenen (heel veel praktijklessen op verschillende niveaus MW:
www.vomediawijs.nl
www.mbomediawijs.nl
www.hbomediawijs.nl
handige links:
www.mijnonlineidentiteit.nl
www.mijnonlineidentiteit.nl/social-media-privacy-instellingen
www.consuwijzer.nl
www.bitsoffreedom.nl
www.vrijbit.nl
www.hier-waak-ik.nl/boefproof/ : maak je smartphone boefproef
www.accountkiller.com/nl/ biedt hulp bij verwijderen accounts op meeste websites.
Het Activiteitenplan
Opdracht: maak een activiteitenplan.
De instelling waar jij werkt wil het thema online privacy onder de aandacht brengen:
"Kun jij voor de doelgroep een interactieve bijeenkomst verzorgen, waarin deelnemers de door hen als gebruikte social media op privacy toetsen?"
Welke stappen zet jij als MediaCoach?
Het allereerste contact:
Iemand belt. Wie kan dit zijn? Denk vanuit je eigen situatie (doelgroep):
"Graag willen wij een informatiebijeenkomst voor onze doelgroep."
Waarom?
"Het gaat allemaal prima, maar hoe..omgaat met hun kinderen-apparaten-social media-collega's-gebruik van internet is lastig.." Dit is de beginsituatie.
Doorvragen: beschrijf het doel waarover je de avond wil verzorgen. Slim om je doel te koppelen aan:
-bewustwording mw
-begrip mw
-houding ..
-gedrag ..
Doelgroep: leeftijd/niveau/achtergrond.
Waarom is het belangrijk dat je weet wat je doelgroep is? Hoe bereik je de doelgroep? Je organiseert bijvoorbeeld een ouderavond met de leerlingen voor de ouders, Een briefje meegeven werkt niet; rechtstreeks via de mail werkt beter. Denk met je organisatie mee hoe je voldoende respons krijgt. Sluit bijvoorbeeld een youtubefilmpje mee met de uitnodiging om de doelgroep te triggeren.
Analyse vooraf is belangrijk.
kijk ook eens op: https://www.youtube.com/watch?v=JA_bHQxfOOc
Onderwerp kiezen: wat spreekt aan? Vraag door aan de persoon die je benadert heeft.
Wat is interessant voor de doelgroep? Voor ons als MediaCoach?
Techniek en materiaal:
Wat is belangrijk? Dat alles werkt!
TIP: Houd er rekening mee dat je je presentatie ook kunt houden zonder materiaal, zodat je niet vastloopt.
Zet een PPT in; dan heb je geen internet nodig.
Jij geeft aan wat je nodig hebt; de opdrachtgever zorgt er maar voor.
Hoelang van tevoren moet je er zijn om alles te regelen?
Ben je één spreker? Zijn er meer? Op welke plek sta je?
Je zou kunnen werken met een hand-out (achteraf!)
Werk interactief: stel ze een vraag. Maak bijvoorbeeld gebruik van shakespeak.
Op internet vind je ook andere quiz-tools. Of gebruik: https://www.plickers.com/ hierbij heb je alleen je eigen mobiele telefoon nodig.
Bijeenkomst met volwassenen? Denk na wat je wilt. Geef tips! Haal onderzoeken aan.
Ben je de expert? Of leid je de avond? Hoort ook bij de doelen van de avond.
Kennis is macht: zorg dat je veel weet. Dit hoef je niet allemaal te laten zien, maar dan kun je ook de experts iets bieden. Heb ook veel bij je aan concrete voorbeelden. Hoef je niet allemaal te gebruiken.
TIP: vraag vooraf of je iemand mag gebruiken als je het persoonlijk wilt maken.
Advies aan opdrachtgevers: houd je doel zo klein mogelijk.
trends en opvoeding:
Wat zijn de belangrijke dingen om te vermelden?
Vertel over geschiedenis, over het nu en over de toekomst (Marcel Bullinga).
Stap naar je eigen werkveld.
Vraag of de opdrachtgever wil toelichten waarom je gevraagd bent.
Vraag na of er regels of protocollen zijn. Social media rules.
Dit komt allemaal kijken bij de voorbereiding. Dit vraag je aan je opdrachtgever.
Beschrijf wat je die avond gaat doen. Managementsamenvatting, beschrijving is de aanleiding voor de planning. Wat die je die avond is je draaiboek.
Planning: wanneer uitnodiging? Hoe? Wat klaarzetten? Denk in kolommen. Wie wat waar wanneer en hoe.
PR en werving volgt uit planning
Benodigdheden en kosten ook
Educatief materiaal, vb. filmpjes. Welke laat je zien?
Evaluatie: Wat gebeurt er als ik die avond heb gedaan? Welke nazorg? Welk vervolg? Wie is degene die mij beoordeelt/ Formulier met verbeterpunten. Wat is de volgende stap? Wat gaan we met de leerlingen doen?
En wat als de avond mislukt is?
Tijdens het examen ga je ook een activiteitenplan schrijven. Je krijgt 4 casussen. Uitgeschreven in een aantal zinnen. Kies wat het beste bij je past. Dus geef ook websites.
Doorloop de negen stappen die in de syllabus staan. Hoeft niet in die volgorde. Verwerk ook de voorbereiding erin. Dit is de basis voor je stappenplan. (zie boven).
Ongeveer 2-3 kantjes; niet meer.
Opdracht thuis: maak een activiteitenplan en neem dit mee in week 9.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten