donderdag 12 februari 2015

sessie 6 games en mediawijsheid beleidsplan

Uit de media:
Delen van propagandafilmpjes, bijvoorbeeld over IS, is ook weer propaganda. Mensen bewust van maken.
Uitzending Opsporing Verzocht over afpersen via dating apps. Nieuwe dating app is Xpire.
Digitale koelkasten etc. Verzamelen informatie over de gebruiker. Mag dit wel? Heeft te maken met online privacy. Dit onderwerp komt nog terug.
Kinderen die les krijgen over mediawijsheid, gaan dingen juist proberen. Advies: je moet niet tegen kinderen praten,  maar met kinderen praten helpt veel meer.
MW alleen is niet meer genoeg. Moet nu gaan over empoweren van kinderen. Krachtig maken van kinderen. Deze visie wordt nu toegepast bij Reclamerakkers. Mediawijsheid wordt mediapower. Gaat over kennis en emoties. Komt terug zodra Liesbeth de stof klaar heeft.
Esther Roosendaal van universiteit Nijmegen werkt mee aan deze nieuwe visie op mediawijsheid.
zie ook: http://www.klicksafe.de/ Een site waarbij ook tieners bepalen hoe medescholieren worden begeleid met media empowerment.
Interessante link van een medestudent over gebruik social media:
https://www.youtube.com/watch?v=HffWFd_6bJ0


Gaming: aantrekkingskracht en educatieve waarde van gaming
Een van de belangrijkste onderdelen van media.
Gamification van onderwijs, nieuws etc.: alles moet leuk en entertainment zijn in de media.
Is op zich niets mis mee. Beeld vinden we aantrekkelijker dan tekst.
Spot.nl heeft onderzocht hoeveel tijd we besteden aan verschillende vormen van media. Zie http://www.mediatijd.nl/images/pdf/MediaTijd_Brochure_WEB.pdf
Bijvoorbeeld: 13-19 jarigen gamen gemiddeld 46 minuten per dag. In weekend het dubbele.
Is weinig, maar er zijn natuurlijk heavy users en light users.

Verschillende soorten games:

  • Action adventure game. Werkt met avatars. Afkorting ZAG Bijvoorbeeld Lara Croft /Indiana Jones
  • Arcade games: vb. Pacman
  • Sociale casual game. Is via sociale media. Is laagdrempelig. Start gratis. Hoe verder je komt, hoe meer het gaat kosten. Candy crush saga.
  • Hack en slash game. Hakken en afslachten. Kan ook in andere games terugkomen. vb. GTA komt in de buurt, maaar dan nog gruwelijker.
  • Massive Multiplayer Online Role Playing Game. afk: MMORPG. Groot spel, wereldwijd, met meerdere mensen, online en je neemt een identiteit aan. vb. World of warcraft.
  • First persoon shooters.  FPS
  • Third persoon shootergame. GPS
  • Mobile game. Speel je op je mobiel. Daar kun je natuurlijk alle andere soorten spellen op spelen.
Trends in gaming:

  • Alles moet online zijn
  • Steeds realistischer.
  • Cloud gamen. Doe je online. Niets downloaden.
  • Gamification.
  • Augmented reality.
  • Spellen komen ook steeds meer terug in gamen. Lego. Hasbro met bijv. My little pony en Transformers.
  • Uitgaven gericht op jongeren, vooral jongens.

Doorzettingsvermogen.Vaardigheden gaming:

  • Concentratievermogen
  • Samenwerken
  • Engels
  • Anticiperen
  • Problemen oplossen
  • Hand oog coördinatie
  • Snel denken en handelen.
  • Gezondheid. Bijvoorbeeld Wii.
  • Sociale vaardigheden.

Positief verhaal over gamen, zie:
http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world

Wat levert gamen op:
  • ontspanning / tijdverdrijf
  • contacten/vrienden
  • competitie / spanning
  • kennis en inzicht
  • betere motoriek (Wii)/beweging
  • ontsnappen uit de realiteit
  • creëren
  • anonimiteit (avatar)/privacy
  • zijn wie je wilt zijn; niet per se wie je bent
  • status

Er zijn ook negatieve aspecten aan gamen.

  • gewelddadig/agressief
  • geen tijd om te eten: je valt af /je komt aan
  • geen tijd om te slapen: vermoeid / omgekeerd dag/nacht ritme 
  • RSI klachten
  • prikkelbaar / geïrriteerd 
  • slechte verzorging
  • slechte resultaten op school
  • passief
  • ander taalgebruik
  • verslavend
  • gebrek aan sociale contacten (in real life) 

Probeer niets te veroordelen: kinderen die druk zijn, krijgen vaak het stempel ADHD. Er wordt door huisartsen nooit gevraagd naar game gedrag.

Er is een kijkwijzer voor games. PEGI. Online games zitten daar niet op.
Pegi is Europees. Online gaming is vaak Amerikaans.
Online reclamemakers weten vaak niet eens dat er regels zijn.

Bij Jellinek kliniek kun je testen of je verslaafd bent.

Angst voor gameverslaving is groot. 12.000 kinderen tussen 13-16 in Nederland. Niet alle kinderen zijn gevoelig hiervoor. Game verslaving staat vaak niet op zichzelf. Is ook vaak omgeving. Hoe ga je om met ouder die bij je komt met vermoeden van game verslaving. Bied in ieder geval een luisterend oor. Ga met het kind het gesprek aan over verslaving.

Mediawijsheid beleidsplan

  • Is jouw plan. Ga uit van je eigen werkveld.
  • Maak er geen theoretisch verhaal van.
  • Gebruik je interviews en de opmerkingen van collega's.
  • Leg uit hoe je communiceert tot nu toe.
  • Creatieve titel mag.
  • Foto's en cartoons mogen.
  • Grapjes mogen.
  • Zorg ervoor dat het houdbaar is. Denk aan de lange termijn.
  • Houd het positief. Maak het niet aanvallend. Probeer je collega's mee te krijgen.
  • Zoek naar meerwaarde. Waarom ben jij beter dan de eerste de beste ouder.
  • Bibliotheken schrijven beleidsplannen om een brug te slaan naar onderwijs.
  • Let op spellingfouten. Is geen visitekaartje.
  • Maak het concreet.

Mogelijke hoofdstukken (zie ook 6.6.):

Inleiding:

  • Verwachtingen collega's en directie.
  • Leg uit waar je het over hebt. 
  • Terminologie uitleggen: Media coach mediawijsheid. 
  • Doelgroepen. 
  • Beginsituatie.
  • Waarom ben je het gaan doen.


Hoofdstukken:

  • Structuur syllabus wordt aanbevolen. Mag worden uitgebreid.
  • Ga niets beweren. Is valkuil. Onderbouw het. 
  • Doelgroepen beschrijven. 
  • Activiteiten op de lange termijn.
  • Budget, planning. Zijn slagen in de lucht, maar ook de kosten van de opleiding moet je noemen / studiedagen / brochures en leesmateriaal.
  • Samenwerkingen. Laat zien dat je breed georiënteerd bent. Ouders. Sportclubs. Omgeving doelgroep. Niet in je eigen instelling blijven zitten.
  • Benodigdheden noemen zoals internetverbinding / beamer / uren.
  • Bronvermeldingen. Volledig. Mag aan einde, mag eronder.











Geen opmerkingen: